Vinkit

  • Kuulokeuutuudet

    Bowers & WIlkins on julkaissut uudet kuulokemallinsa. Uutuuksiin lukeutuu PI3 nappikuuloke sekä PX5 ja PX7 sankakuulokemallit. 

    Bowers & WIlkins PI3

    Bowers & Wilkins PI3


    PI3 on kuin tehty aktiiviseen elämäntapaan tottuneelle. Kuulokkeet ovat roiskeen kestävät ja pysyvät korivssa esimerkiksi juostessa. PI3 kuulokkeen 2-tie rakenteen ansiosta kuulokeet toistavat koko äänialueen tasapainoisesti ja elementeille
    optimoidut omat vahvistimet takaavat että kuulokket toistavat puhtaasti koko taajuuskaistan.

    PI3 kuulokkeet toimivat aptX häviöttömällä Bluetooth standardilla joten voit täysillä nauttia Bowers & Wilkinsin tunnetusta äänenlaadusta, kahdeksan tuntia putkeen, ja vartin pikalatauksella saat kaksi tuntia lisäaikaa. PI3 kuulokkeessa on mikrofonit puhetta varten joten puhelut kuuluvat yhtä selkeinä kun muusiikki.

    Bowers & WIlkins PX5

    Bowers & Wilkins PX5

    PX5 on korvan päälle asettuva langaton vastamelukuukoke. Kevyet ja kompaktit kuulokkeet tuottavat upean tarkan ääen
    josta Bowers & Wilkins tunnetaan. 35mm elementin ansiosta sointi on täyteläisen tarkka ja tuottaa jokaisen äänen puhtaasti. Automaattisesti mukautuva vastamelutoinito takaa nautinnoliset hetken hiljaisuudesta aina meluisimpiin ympäristöihin. Ja koska kuulokkeet soivat 25 tuntia yhtäjaksoisesti nautit musiikista kauan. 15 minuutin pikalatauksella saat vielä viisi tuntia lisäaikaa ja käyttösensorit takaa intuitiivisen käyttökokemuksen. Kudotut hiilikuitusangat tuovat kestävyyttä sekä keveyttäjokapäiväiseen mobiilikäyttöön. Kuulokkeissa on käyttökytkimet, usb-c-latauspistoke sekä 3.5 mm kuulokejotholiitäntä.

    Bowers & Wilkins PX7

    Bowers & Wilkins PX7

    PX7 kuulokeen 43mm dynaaminen elementti on kuulokemalliston kookkain ja takaa upean legendaarisen äänenlaadun josta
    800 Diamond sarjan tuotteet tunnetaan. Adaptiivinen vastamelutoiminto säätyy automaatisesti ympäristön melun mukaan antaen sinun nauttia immersiivisestä äänenlaadusta. Hulppea 30 tunnin yhtäjaksoinen akunkesto sekä viiden tunnin lisäaika vartin pikalatauksella tuo vapautta kuunteluun ja voitkin lentää mantereelta toiselle ja takaisin yhdellä latauksella ja vielä ehdit kotiinkin ennen kun akkua tarvitsee ladata. Käyttösensorit elää mukanasi ja pysäyttää musiikin automaatiisesti kun nostat kuulokkeen kuppia ja kudotut hiilikuitusangat takaavat kevyen, kestävän sekä resonanssivapaan kuuntelukokemuksen. PX7 kuulokkeissa on käyttökytkimien lisäksi usb-c latausliitäntä sekä 3.5mm kuulokejohtoliitäntä.

  • Bowers & Wilkins Formation

    Bowers & Wilkins Formation

    Bowers & Wilkins Formation on langaton musiikintoistojärjestelmä joka täyttää kotisi laadukkaalla
    äänentoistolla ja intuitiivisella käyttöliittymällä. Formation-tuoteperheellä striimaat musiikkia HD-laadulla
    sekä täydellisellä synkronisaatiolla. Formation nojaa viiden vuosikymmenen kokemukseen äänenlaadussa
    ja on osa perhettä, jossa äänenlaatu ja kauneus kulkevat käsi kädessä.

    Formation tuotteita voit soittaa Airplay2 sekä Bluetooth yhteyden avulla. Laitteissa on sisäänrakennettuna
    Spotify Connect, Tidal, TuneIn, Qobuz ja Roon-palvelulla käyttö monipuolistuu entisestään. Jokaisessa laitteessa on käyttökytkimet
    sekä Formation nappi, jota painamalla alat toistaa musiikkia kyseisestä laitteesta, helppoa ja intuitiivista.

    Formation tuotteet ovat täynnä hienoa tekniikkaa ja tästä esimerkkeinä mainittakoon oman mesh-verkon luonti,
    2.4 sekä 5 ghz sisäverkon käyttö sekä useita antenneja, jotka pitävät huolen siitä että järjestelmä toimii vakaasti.
    Virheettömän signaalin takaamiseksi järjestelmä toistaa musiikin 24 bitin ja 96-khz näytteenottotaajuudella.

    Tervetuloa laadukkaan langattoman äänenlaadun aikakauteen.

    Formation Duo

    Langaton aktiivikaiutin täydellisellä synkronisaatiolla. Duo jalustakaiuttimella nautit Bowers & Wilkins-äänanlaadusta
    helpommin kuin koskaan. Kukin Duo-kaiutin sisältää 125 wattisen vahvistimen joka dsp-ohjauksen ansiosta toistaa
    jopa 25 Hz-taajuuteen asti. Täydellisen synkronisaation ansiosta kaiuttimien välinen viive-ero on olematon, joten nyt
    voit kokea High-End ääntä langattomasti.

    Bowers & Wilkins Formation Duo

    Formation Audio

    Audio on huoneohjain jolla voit kytkeä ulkopuoliset lähteet Formation-järjestelmään sekä liittää esimerkiksi perinteisen
    stereojärjestelmän Formation aikakauteen. Audio sisältää optisen digitaalitulon, digitaalisen coaxiaali lähdön sekä rca
    tulot sekä lähdöt. 

    Bowers & Wilkins Formation Audio


    Formation Wedge

    Wedge on helposti sijoitetava stereokaiutin joka sisäänrakennetulla subwoofer kaiuttimella täyttää isommankin tilan
    laadukkaalla äänellä. Uuniikki 120 asteen muotoilu tuottaa leveän äänikuvan ja Wedgen äänenlaatu onkin yhtä
    uskottava joka suunnasta.

    Bowers & Wilkins Formation Wedge

    Formation Bar

    Kun haluat helpon tavan parantaa televisiosi äänenlaadun on Formation Bar mitä helpoin ja tyylikkäin tapa toteuttaa
    nautittava elokuvaelämys. Kytket television optisella kaapelilla ja musiikkia voit striimata langattomasti kuten
    muihinkin Formation tuotteisiin.

    Bowers & Wilkins Formation Bar

    Formation Bass

    Bass-subwoofer kaiuttimella ryydität langattoman toiston ulottumaan kuuloalueemme matalimmille taajuuksille asti.
    Voit parittaa Bass-kaiuttimen Duo, Wedge, Bar sekä Flex tuotteiden kanssa

    Bowers & Wilkins Formation Bass

  • Marantz HDAM moduli

    What Hyper Dynamic Amplifier Modules Do for Your Home Audio

     

    The circuitry and craftsmanship that go into a home theater receiver make all the difference in the sound quality it produces. With the right technology on your side, you can enjoy a deep, immersive experience that captures every nuance of your favorite movies and music. The Hyper Dynamic Amplifier Modules (HDAMs) incorporated into Marantz Hi-Fi components contribute to the superior performance of Marantz technology, setting these products apart for decades.

    Stepping up from integrated-circuit operational amplifiers

    A standard integrated-circuit operational amplifier (IC op-amp) is a commonly used method to increase output. These types of amplifiers are versatile, reliable and inexpensive, but they also have serious limitations. Noise and a low slew rate — a measure of the rate of change in current over time — can greatly detract from the resulting sound quality, especially at higher frequencies.

    To combat this, in 1992 Marantz debuted a unique type of circuit board to take the place of the customary IC op-amps. HDAMs are preamplifier modules, situated between the volume control and power amplifier sections, that perform the same function as the more conventional circuits. However, a few key upgrades within HDAM technology provide a noticeably enhanced level of performance.

    The discrete surface mount components are placed in a single module with short, mirrored circuit paths to amplify and buffer line-level signals. This results in lower noise and an improved slew rate for richer, more dynamic sound that accurately reproduces slight high-frequency details.

    Taking full advantage of HDAMs

    Marantz has developed several variations of HDAM circuitry. These versions are suited to many different products, ranging from AV receivers to CD and digital media players like the ND8006 digital music source player. With the right setup, you can make the most of this innovative approach to amplification.

    If you want to maximize the performance and precision of your home theater setup, the AV8805 pre-amplifier is an excellent way to start. The pre-amp features Marantz proprietary HDAM and current feedback technology, providing a low phase shift that improves through-rate, transient response and overall sound across the bandwidth. Moreover, the model represents a major leap forward with its 13.2 channel processing and 3D audio capabilities.

    HDAMs are just one way that Marantz continues to distinguish its achievements in sound. Explore the wide range of AV receivers and other Hi-Fi components to create the perfect audio setup for your home.

  • Mikä ihmeen esivahvistin?

    Esivahvistin, eli etari, on kysymyksiä herättävä laite, joka kuitenkin on kriittinen osa äänentoistojärjestelmää. Otetaan esimerkkinä perinteinen stereovahvistin, joka tarkemmalta nimeltään on integroitu vahvistin. Integroitu tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että kyseiseen laitteeseen on sisällytetty sekä etuvahvistin -että päätevahvistin. Järeämmissä seteissä nämä komponentit ovat sitten erotettu omiksi laitteiksi, jotta äänenlaatu on mahdollista saada paremmaksi (vähemmän häiriöitä) ja jotta saadaan esim tarpeeksi tilaa tehokkaan päätevahvistimen komponenteille.


    Etareita on muutamaa eri tyyppiä, linjavahvistimia ja mikrofonivahvistimia. Mikrofoni esivahvistin on laite, johon mikki kytketään kun esim äänitetään musiikkia. Ja ammattipuolelta tulee ymmärrys etuvahvistimen laadun tärkeyteen, sillä esimerkkinä kun musiikkia tehdään niin se on mikrofoni ja nimenomainen etari, jotka ovat äänenlaadullisesti kriittisimmät komponentit. Periaate etarin ja päättäreiden toiminnassahan on se, että etuvahvistin on se joka tekee hyvän saundin, ja päätevahvistimen ei tulisi muuttaa äänenväriä, ainoastaan voimistaa äänentasoa. Normaalissa stereojärjestelmässä siis etuvahvistin on se johon kytketään halutut lähteet ja nostetaan äänenvoimakkuutta. Puristin laitteessa ei muita nappeja olekaan, perinteisessä stereovahvistimessa on todennäköisesti äänensävyn säätimet ja kotiteatteriversiossa (AV-prosessori) on sitten jo paljon enemmän toimintoja ja usein myös esim radio ja striimauspalvelut integroituna.

    Etuvahvistimet toimivat A-luokassa ja ovat joko transistoripohjaisia tai sitten putkilla toteutettuja laitteita. Yleisesti transistoripohjaiset ratkaisut mielletään soinniltaan neutraaleiksi laitteiksi ja putkilla toteutetut laitteet mielletään taas hieman pehmeäsointisina. Tämä tosin riippuu hyvin paljon valmistajan äänellisestä filosofiasta eikä näistä toinen ole toistaan parempi tai neutraalimpi. Löytyy yhtä lailla transistoripohjaisia ratkaisuja jossa on pehmeä sointi ja samalla lailla löytyy esim hulppeiden High-End valmistajien seasta hyvin neutraalisti soivia putkitoteutuksia.

    Putkilaitteissa sointiin voi hieman itse vaikuttaa vaihtamalla eri merkkisiä putkia ja joissain malleissa voi käyttää useita eri putkityyppejä. Vaikka putkilaitteet kuluu käytössä ja putkia pitää vaihtaa joidenkin tuhansien kuuntelutuntien välein, niin ne ovat muuten kestävempiä laitteita kuin transistoripohjaiset toteutukset. Tämä johtuu siitä että putkilaitteessa kuluva osa on helposti vaihdettava putki kun taas transistorilaite on usein entinen siinä vaiheessa kun jokin komponentti alkaa brakaamaan.

    Alla artikkeli Marantz etuvahvistimista.

    Do You Need a Pre-amplifier, and Why?

     

    For those in the midst of assembling a home audio system, one component that raises a lot of questions is the pre-amplifier. After all, if you already have a powerful amplifier and quality speakers, why do you need another piece of equipment? In a high-performance AV separates setup, a pre-amplifier plays a crucial role. It's important to understand its function and what to look for when purchasing one.

    Why do I need pre-amplifier?

    As the name suggests, the pre-amplifier is the first stop for audio signal before it travels through the amplifier and into your speakers. In a home theater system, the pre-amplifier performs two main functions: it handles switching between different line level sources and boosts the signal before sending it to the amplifier. A weak electrical signal becomes strong enough for additional processing, preventing noise and offering cleaner output.

    If you have an AV receiver with an integrated preamp, you don't need a dedicated pre-amplifier. However, many home theater enthusiasts prefer a separates setup with both a pre-amplifier and amplifier because this arrangement can deliver richer, fuller sound with minimal distortion. The higher gain and independent power supply per component provide the clean sound audiophiles crave.

    Do you need a pre-amplifier? If you have several different sources to connect, such as a turntable, CD player or Network Audio player, then yes. The more sources you intend to connect, the more a pre-amplifier benefits you. It serves as the control center for your audio players and provides proper signal routing, optimal performance and true audiophile sound.

    To achieve sonic perfection, choose a pre-amplifier that offers the best performance to suit your needs, focusing on how the engineering and features of each component adds to the sound of your home theater.

    Choose the best pre-amplifier for your home theater audio setup

    Just like amplifiers and AV receivers, pre-amplifiers have undergone significant leaps forward in the features they offer over recent years. To enjoy ultra-high-definition video and high-resolution audio to their fullest, look for a pre-amp that combines impeccable construction with support for the latest in entertainment.

    The Marantz AV8805 is built with the minute attention to detail that enables truly exceptional sound, plus the technology to stay on the cutting-edge for years to come. The preamp provides 13.2 channel processing compatible with popular 3D audio formats like Dolby Atmos, DTS:X and Auro-3D, so listeners can make the most of their speaker setup for a cinematic experience. Meanwhile, wireless capabilities bring the versatility to enjoy music from a wide range of sources and create a multi-room system.

    Above all, a pre-amp needs to deliver a clean, powerful signal that lets your amplifier and speakers perform at the highest level. In the AV8805, all channels have AK4490 32-bit digital-to-audio converters laying a foundation for engaging sound by decoding files with extreme precision. Hyper Dynamic Amplifier Modules with discrete circuit elements offer ultra-wide-band response, contributing to a broad, nuanced soundstage.

    The right pre-amplifier makes a big difference in the audio you'll get from an AV separates home theater system. Find the ideal components to fit your needs by browsing the full selection available from Marantz.

  • D/A-muuntimen vaikutus äänenlaatuun

    D/A-muunnin ja sen vaikutus äänentoiston laadukkuuteen.

    D/A - muunnin, tai DAC, digitaalisen signaalin analogiseksi signaaliksi muuttavalla laitteella on monta nimeä mutta
    yksi tärkeä tehtävä. Suurin osa musiikista nautitaan nykypäivänä digitaalisita lähteistä ja ennen kuin me sen kuulemme,
    on signaali muutettava analogiseksi jossain vaiheessa äänentoistoketjua ennen kuin se tulee kaiuttimista ulos musiikkina, eli muuttuu ääniaalloiksi, ilmanpaineeksi.

    Vahvistimiin integroituna tai erillislaitteina, DAC-ilmenee monessa muodossa ja paikassa. Voisi kuvitella, että nykymaailman
    yltäkylläisyydessä kaikki D/A-muuntimet olisivat samanarvoisia ja kuuloisia yleiskomponentteja, mutta todellisuudessa
    laatueroja on paljon.

    Esimerkiksi kännyköihin rakennettu kuulokelähtö vaatii mm. muuntimen ja muutaman muun tekijän ennenkuin ääni siirtyy
    kuulokejakkiin ja siitä korville. Kuitenkin puhelimen suoma tila näille komponenteille on varsin pieni, joten laadusta on
    väkisinkin tingitty. Tämän takia onkin viisasta käyttää langatonta teknikkaa
    jolloin kuulokkeissa olevat komponentit suoriutuvat tehtävästään huomattavasti puhelinta paremmin.

    Nykypäivänä useat vahvistimet sisältävät itsessään D/A-muuntimen liitännöineen. On kuitenkin syytä muistaa, että huonosti
    suojattu D/A-muunnin häiritsee vahvistimen herkkää analogisignaalia. Tämä on tietenkin huono asia äänellisesti ja toinen tapa
    onkin liittää DAC-toiminnot cd/SACD-soittimeen, joka itsessään hyvin pitkälti on digitaalinen laite. Tällöin häiriöt pienenevät huomattavasti ja äänenlaatu on parempi ja selkeämpi.

    Puristi, joka haluaa vain parasta, saattaa sitten katsoa kokonaan omaan koteloon rakennettua laitetta. Tässä tapauksessa saat todennäköisesti enemmän liitäntöjä niin sisään kuin uloskin ja laadukkailta valmistajilta äärimmäistä äänenlaatua. On kuitenkin muistettava, että välikaapeli on aina huono asia äänelle, minkä takia D/A-muuntimen lisääminen joko vahvistimeen tai CD-soittimeen on järkevää.

    Nykypäivänä saatat laitteiden ominaisuuksia lukiessasi huomata, että laadukkaat D/A-muuntimet toistavat niinsanottua DSD-tiedostomuotoa. Tämä on itseasiassa SACD-levylle tehty tiedostomuoto, joka antaa 24 bittisen ja esimerkiksi 96 Khz taajuuden, eli masterlaadun. Kuitenkin DSD-tiedostot kellotetaan jälkikäteen paljon korkeammalle taajuudelle. Tässä siirrytään jo megahertsien puolelle ja esimerkki kellotuksia ovat esim 2.8, 5.6 ja 11.2 mhz. DSD:n suurin vaikutus äänelliseen eroon tulee ehkä kumminkin siitä, että se eroaa rakenteeltaan perinteisestä PCM-signaalista. Siinä misä PCM tiedostomuotona on jo pätkitty, eli monta stillikuvaa nopeasti toistensa perässä toistettu, niinkuin elokuva, on DSD muoto taas yksi putki. Niinkuin tiedämme on MP3 juuri kyseistä PCM teknologiaa mutta vielä cd-muotoa (WAV) enemmän pakattu eli leikattu. Aina kun lopetamme signaalin ja aloitamme sen uudestaan syntyy mm säröä, tämä johtaa vääristyneeseen toistoon, kovaan diskantintoistoon, yksinuottiseen bassoon sekä litteään äänikuvaan. DSD-muotoa siis syystäkin kutsutaan digimaailman analogisimmaksi tiedostomuodoksi rakenteensa ja äänenlaatunsa takia. Esimerkkeinä voimme otta Marantz SA KI Ruby sekä SA-10 soittimet/muuntimet, jotka laadukkuudeltaan ovat äärimmäistä tasoa ja kuulostavat todella "analogisilta" modernista tarkuudestaan huolimatta.

    Kaikenkaikkiaan suosittelen hankkimaan mahdollisimman hyvän muuntimen jos haluaa rakentaa laadukkaan digitaalitoiston.

    How a Digital-to-Analogue Converter Impacts Your Audio System's Performance
         

    Digital music formats are ubiquitous — even the staunchest vinyl supporter can admit that there's a lot of appeal to holding your entire music catalog in the palm of your hand or hosted on a server.
    Without a high-quality digital-to-analogue converter (DAC), however, music aficionados will notice a considerable drop in audio fidelity when listening to their favourite tracks, albums and artists. And if you’re serious about music, maintaining pristine quality is non-negotiable.
    How DAC technology works

    In its simplest terms, DAC hardware converts digital data into sound that can be heard and enjoyed. When you break digital files and music streams down into their base components, you get a bunch of binary code. A DAC transforms that data into an analogue signal, which is then sent through an amplifier and finally transmitted through the listener's headphones or speakers.
    Aside from vinyl records, just about any music format used today relies on this process to create sound: streaming services, digital music files, compact discs, etc.

    Not all DAC equipment is made equally — or meant to be, for that matter. The DAC in your smartphone doesn't need to convert data streams with the same fidelity and quality as a high-end component, for instance. No one expects their phone to provide audio playback with 100-percent accuracy and hi-res sound quality. If you want to get the best sound quality from various digital audio formats, you need a DAC that's up to the task of providing the best audio fidelity possible.
    Choose the right DAC solution for your audio system

    There are a couple of things to keep in mind when considering your DAC options: First, does it support a wide variety of data file rates? If the timing of the bitstream conversion isn't absolutely precise, you're going to experience jitter, which means poor sound quality. Second, what level of craftsmanship went into the design of the device? Bad circuitry can introduce unwanted noise, marring the listening experience.

    There are standalone, external DAC units available to act as a go-between for your music source and speakers or headphones, but you can cut out the middleman by using audio equipment with high-quality built-in DAC technology.
    The Marantz ND8006, for instance, features hi-res conversion and is compatible with numerous audio formats, including FLAC, WAV and ALAC. The high quality construction has advanced noise isolation capabilities to prevent digital noise from negatively impacting the overall sound quality. It also comes equipped with a dedicated headphone amplifier block, so music lovers can completely immerse themselves in their favorite albums.

    The best equipment makes for the best audio system. Browse the entire line of Marantz AV receivers, wireless music systems and Hi-Fi components to lay the foundation for your setup.


  • Bowers & Wilkins Trade-In Program

    Bowers & Wilkins Trade-In Programin kautta saat mahdollisuuden toteuttaa audiounelmasi.

    Otamme vaihdossa kaikki laitteet, kaiuttimista vahvistimiin ja kaikkea siltä väliltä.
    Tule käymään, soittele tai kirjoittele, niin rakennetaan sinulle täydellinen audionautinto.

    020 743 0070
    info@idlounge.fi

    Bowers & Wilkins ID Lounge

  • Vinylisoitin, uhka vai mahdollisuus?

    Muusikoiden ja musiikinystävien iloksi on vinylitoisto tehnyt vahvan paluun markkinoille. Tämä on hieno asia monesta syystä ja ehkä koko musiikkialan tärkeimpiä käännöksiä viime vuosina.

    ÄÄNENLAATU

    Vinylitoisto on oma maailmansa, joka voi olla sekä uhka että mahdollisuus. Uhka siinä mielessä esimerkiksi että jos jotain on pielessä soittimessa niin sen lisäksi, että musa soi huonosti niin saatat pilata levynkin, jos se on keräilyharvinaisuus niin se sattaa tarkoittaa monta sataa euroa per levy. Mahdollisuus taas siinä mielessä, että parhainkaan digitaalinen toisto ei yllä hyvin laadukkaan vinylitoiston tasoihin. Paljon keskusteltu asia johon ei kukaan ikinä voi antaa varmaa vastausta koska osin asia saattaa olla mielipidekysymys ja toisaalta vinyli on formaattina paperilta katsottuna huomattavsti heikompi kuin esim cd-laatu.

    Silti juuri yksi asia mikä on tuonut vinylin takaisin on se fakta, että äänitystekniikkamme on nykypäivänä tuplat cd-laatuun, joten jos kuuntelemme cd-levyä niin kuulemme "puolet" äänitysresoluutiosta. Vinyli kun sitten taas on analoginen formaatti, joka ei tajua biteistä ja kilohertseistä hölkäsen pöläystä ja sen takia tämä "äänityslaatu" kääntyy suoraan vinylille.

    MANUAALI/TÄYSAUTOMAATTI

    Vinylisoittimet ovat joko manuaalikäyttöisiä tai puol/täysautomaattisia toistimia. Nykypäivänä suurin osa soittimista on manuaalisia. Mutta jos esimerkiksi on aloittamassa harrastusta, tai muuten vain haluaa edullisen soittimen joka on valmis soimaan kun virrat on kytketty niin hyvä vaihtoehto on silloin esim. täysautomaattinen Marantz TT5005. Järeämpi automaattisoitin, esim Thorens TD240 ,jossa voi jo vaihdella äänirasioita ja siten optimoida äänentoistoa maun mukaan.

    Parhaimman äänen saavuttaa manuaalisoittimella jossa ei ole herkkää analogisignaalia sotkevaa varren ja pyörittimen ohjauselektroniikkaa. Manuaalisoittimia voi myöskin varustella vapaammin oman maun mukaan ja se onkin yksi vinyliharrastuksen hienouksista. Mitä syvemmälle sukeltaa sen paremmin ymmärtää mikä vaikuttaa mihin ja mistä tykkää. Tämähän koskee koko musiikinkuuntelua mutta vinylitoistossa erot ovat huomattavasti suuremmat kuin esimerkiksi digitoistossa. Suuressa arvossa pidetty Marantz TT15S1 on mainio soitin. Kokonaan akryylistä valmistettu soitin on kaunista katseltavaa ja karkkia korville tarkan, dynaamisen ja yksityiskohtaisen toistonsa ansiosta.

    ÄÄNIRASIA

    Jos haluaa parasta vinylitoistoa on syytä valmistautua hankintoihin. Oikeasti hyvin soivaan äänirasiaan saa sijoittaa tuhannesta eurosta ylöspäin ja soitin maksaa siinävaiheessa useamman tuhatlappusen. Esimerkiksi Pro-Ject Signature soittimet ovat hulppeita yhdistettynä esim Ortofon Cadenza äänirasioihin ja puristi joka haluaa "käsikaasun ja jarrun" valitsee jonkun Pear Audion soittimista.

    Äänirasioita on yleisesti ottaen kolmea eri tyyppiä. MM (Moning Magnet), MC (Moving Coil) ja MI (Moving Iron). Suoraan ei voi pitää mitään noista parhaimpana tapana tehdä äänirasia, mutta yleisesti ottaen löytyy MM-äänirasiat edullisemmista malleista ja MC ja MI rasiat ovat yleensä kalliimpia ja tarkempia toistoltaan. Ortofon 2m mallisto tuo paljon vastinetta rahalle ja ovat MM tyyppisiä rasioita jotka toimii useimpien levysoitinesivahvistimien kanssa. Ortofon Cadenza mallisto edustaa MC-puolen äänirasioita ja mahdollistavat yhdessä hyvän soittimen kanssa todella hulppeaa vinylitoistoa.

    Vinylisoittimesta vahvistimelle lähtevä signaali on heikompi kuin normaali linjasignaali ja tämän takia vinylisoitin tarvitsekin oman dedikoidun liitännän. Levysoitinliitäntä, yleisesti PHONO-nimetty sisääntulo voi olla sisäänrakennettuna vahvistimeen tai sitten se voi olla erillinen ulkoinen laite. On tärkeätä huomioida, että levysoitinesivahvistin, eli RIIA-korjain, tukee äänirasiatyyppiä, eli jos sinulla on MC äänirasia, pitää korjaimessa olla MC-rasialle vahvistus.

    Autamme mielelämme valitsemaan sinulle sopiva soitin/rasia yhdistelmä

    020 743 0070

    info@idlounge.fi

    Tässä on englanniksi ohjeet levysoittimen säätöihin ja paremman äänenlaadun saavuttamiseksi. Ohjeita seuraamalla saat soittimestasi kaiken irti.

    4 Steps for Getting Amazing Turntable Sound
         

    If you're passionate about achieving fantastic turntable sound, you're certainly not alone: The vinyl record revival is still going strong. According to a report from Nielsen, 2016 saw music enthusiasts buying 13 million new copies of releases in the format, marking 11 straight years of sales growth.
    Whether you're picking up the latest tunes, digging through crates of singles on the secondary market or unearthing treasures in the basement, you want to ensure your record collection sounds as warm and pristine as possible. With a few adjustments to your home audio system, you can maximize the results every time you set the needle down.

    1. Rearrange your setup
    Since turntables work by measuring vibrations as the stylus makes its way around a groove, the physical positioning of your equipment can have a major impact on the sound. Check that the turntable is on a piece of furniture that does not shake. Otherwise, you risk issues ranging from a mild downgrade in performance to overwhelming feedback.
    If you have a turntable with adjustable feet, use them to keep the platter as level as possible. However, the speakers themselves also cause vibrations as they pump out your favourite beats. So, spread speakers out on separate pieces of furniture so they don't interfere with playback.

    2. Check the cartridge and tonearm
    The phono cartridge has the vital task of turning those vibrations into electrical impulses, so the correct setup and regular maintenance are vital. You can avoid distortion and unnecessary wear on your records by properly aligning the cartridge and adjusting the counterweight on the tonearm to just the right level of tracking force. Player and cartridge makers provide recommendations for these settings, but you may need to fine-tune with a gauge to get the ideal alignment.
    While a retro turntable has a great deal of charm and, in many cases, exceptional construction, an old cartridge puts your beloved albums at risk for scratches. If your stylus is worn out, you'll likely hear instances of crackling, noise and skipping when playing records that previously did not have these problems.

    3. Consider a new turntable preamp
    The turntable preamp connects to the AV receiver or amplifier and is responsible for raising the phono volume to standard line level. A lot of turntables come with pre-amplifiers already installed, but you may want to look into purchasing an external preamp or the Marantz NR1609 with a premium phono equalizer build-in. A preamp built with high-quality circuitry provides the right tonal balance for you to fully enjoy the nuances of a recording.

    4. Optimize your turntable sound with a new receiver
    The AV receiver is the heart of your home audio and theatre system, and it's key to getting the best out of any turntable. While lesser amplifiers may detract from playback with noise and hissing, the right one will offer powerful, neutral playback that takes full advantage of your audio setup. Plus, you'll be able to switch easily from enjoying vinyl selections to exploring your digital music collection or kicking back to watch a film.
    To get the most out of every second of your most prized records, check out the selection of amplifiers and hi-fi components from Marantz. Exceptional equipment makes all the difference between just hearing a song again and truly experiencing the wealth of sounds in a great piece of music.


  • Digimaailma, miten kuunnella musiikkia nykypäivänä?

    Modernissa maailmassamme on useita tapoja kuunnella musiikkia, suuresta valinnasta voi olla hankalaa valita omaan käyttöön oikeat palikat. Koitamme tässä avata digimaailman koukeroita ja suositella toimiva ratkaisuja.

    MUSIIKKIPALVELUT

    Spotify striimauspalvelu on varmasti kaikille ainakin nimeltään jo tuttu ja monissa laitteissa tämä palvelu on jo integroitu itse laitteeseen, esimerkiksi Marantz AV-vahvistimet ja stereolaitteista Marantz NA6006 ja ND8006 sisältävät myös kyseisen Spotify Connect toiminnon. Spotify on laadullisesti ok kun puhutaan mobiilikuuntelusta tai yleisestä musiikinkuuntelusta. Kumminkin jos haluaa saavuttaa paremman toiston, toiston joka parhaimmillaan kun kaikki palaset ovat kohdallaan, vastaa live-tilannetta niin äänenlaadultaan kun tunnelmaltaan, on syytä tutkia digimaailmaa astetta syvemmältä. Spotify on parhaimmalla laadullaan 320kbs, joka on noin 4.4 kertaa pienempi kaista kuin mitä cd laadun 1411kbs. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että signaalista on leikattu osia pois tilan/datamäärän pienentämistä varten. Mitä enemmän signaalia pakataan niin sitä enemmän sielu häviää nauhoitteesta, tämä tarkoittaa sitä että diskanttitoisto muuttuu kovaksi, äänikuva lyttääntyy kasaan ja bassosta häviää nuotit. Jos halutaan striimata musiikkia cd laadulla niin silloin vaihtoehtoina on TIDAL suoratoistopalvelu sekä sen kilpailija Deezer, joka aloitti koko bisneksen. Nämä kaksi palveluntarjoajaa tarjoavat mahdollisuuden CD laadun toistamiseen. TIDAL palvelusta löytyy nykyään myös TIDAL MASTERS -osio, jossa suoratoiston laatu nousee jo äänitys-standardien mukaiselle tasolle, usein 24bittiä/96kHz, eli reilu tuplat cd-laatuun verrattuna. Mitä parempilaatuista signaalia kuunnellaan sen parempi toisto saavutetaan. Hyvän äänentoiston takana on tosin kokonaisuus, eli koko järjestelmä musiikista, laitteiden kautta huoneeseen on oltava kunnossa jotta nirvana olisi saavutettavissa.

    CD-SOITTIMET

    CD-toisto on viimevuodet laskenut suosiotaan hurjissa määrin, niinkin kovin, että tilanne muistuttaa aikaa jolloin ihmiset dumppasivat hienot vinylikokoelmat sentillä ja haikailevat nyt uudestaan niiden perään kun formaatti teki paluun. Kuitenkin laadukas cd-soitin ja hyvin tehty levy on helppoa ja todella hyvälaatuista kuunneltavaa, joka todennäköisesti soi paremmin kuin mikä tahansa suoratoistopalvelu. CD-soitin kun on vartavasten musiikinkuunteluun kehitetty eikä sisällä muita, mahdollisesti ääntä häiritseviä tekniikoita. Sen sijaan esimerkiksi jos kuuntelet tietokoneelta musiikkia niin silloin toistin on laite, jonka päätehtävä ei ole musiikki ja pakostakin on silloin äänellisiä kompromisseja. Tästä esimerkkinä pidettäköön, että useimmiten jos haluaa hyvän toiston koneesta on äänikortti hankittava erikseen, lisäksi on olemassa liuta softia joilla pyritään sulkemaan tietokoneesta äänelle haitallisia toimintoja äänenlaadun optimoinnin vuoksi. Paradoksi tässä ehkä on se, että kaikki musiikki, muutamaa poikkeusta lukluunottamatta, nykypäivänä käy tietokoneella ainakin jossainvaiheessa prosessia, joten se seikka puoltaa tietokoneen paikkaa myös musiikintoistajana. CD-soitin valikoimamme on kattava alkaen Marantz CD5005 mallista ja saman valmistajan SA-10 puoltaa lippulaivasoittimen paikkaa.

    RADIO

    Perinteisen FM radion poismeno ollaan jo nähty naapurimaassa norjassa ja kenties miten tulevaisuudessa muuallakin siirrytään nettiradion puolelle. FM radion huonot puolet, eli se, että kuuluuko vai ei, poistuu nettiradion myötä kokonaan mikäli
    verkkoyhteys vain pysyy päällä. Nettiradion hyvä puoli on myös se, että radioasemien valikoima käytännössä räjähtää käsiin kun valikon takaa löytyy kaikki maailman nettiradiot. Laadullisesti radioasemia on erilaatuisia, aika yleinen toistolaatu on 192kbs mutta valikoimista löytyy myös hyvälaatuisia kanavia. Moderneja virittimiä on esimerkiksi ROTEL T14 ja Marantz NA6006.

    BLUETOOTH, AIRPLAY JNE

    Jos tottumuksena on kuunnella musiikkia pelkästään puhelimen kautta, on laadullisesti paras tapa liittää puhelin usb kaapelilla asynkronisella toiminnolla varustettuun etuvahvistimeen. Silloin puhelin toimii ainoastaan lähteenä ja etuvahvistin hoitaa mm kellotuksen ja sen myötä äänentoisto on hyvä. Jos haluaa toistaa puhelimesta langattomasti on siinä tapauksessa järkevää toistaa AIRPLAY/WIFIn yli, se on mahdollisimman häviötön langaton formaatti ja toki käyttäjäystävällinen tapa. Bluetooth vastaanottimet ovat parantuneet laadussa viimevuosina hurjasti ja uusimmat häviöttömät aptx lähettimet ovatkin nopea ja helppo tapa toistaa langattomasti musiikkia. Esimerkiksi jos vieraat haluavat soittaa musiikkia on paljon helpompaa yhdistää puhelin BT-vastaanottimeen kuin alkaa syöttämään kotiverkon salasanoja.

    Suoratoistopalveluita, verkkotoistimia ja koneita on helppo käyttää kun kaikille on omat aplikaatiot puhelimiin ja tabletteihin.

  • Kuinka valitsen oikean vahvistimen?

    Passiivikaiuttimet tarvitsevat aina vahvistimen. Mutta millaisen? Seuraavia asioita kannattaa aluksi miettiä:

     

    HALUANKO VAHVISTIMEN STEREO -VAI KOTITEATTERIKÄYTTÖÖN

    Markkinoilta löytyy sekä perinteisiä stereovahvistimia, että myöskin kotiteatterikäyttöön tarkoitettuja av-vahvistimia. Mikäli tarkoitus on vain kuunnella musiikkia, niin omaan tarpeeseen sopivilla liitännöillä varustettu stereovahvistin on usein järkevä valinta, sillä mitä laatuun tulee, on saman hintaluokan stereovahvistin melkein poikkeuksetta laadukkaampi, kuin vastaavan hintainen av-vahvistin. Laatua vertaillessa on helpoksi nyrkkisäännökseksi muodostunut, että av-vahvistin on yhtä laadukas musiikintoistajana, kuin puolet sitä edullisempi stereovahvistin. Toki markkoilta löytyy myös päteviä av-vahvistimia musiikinkin toistoon (esim Rotel, Classé) ja mikäli on tarkoitus rakentaa myös elokuvajärjestelmä, niin hyvä av-vahvistin on erittäin järkevä ratkaisu. Käyttömukavuudeltaan ja toiminnoiltaan monipuolisimmat av-vahvistimet ovat Marantzin laitteet.

    Stereovahvistimissa on myös alkanut yleistyä sisäiset D/A-muuntimet ja digitaalitulot (esim. Rotel 14 ja 15-sarjat), joten ne mahdollistavat perinteisten laitteiden lisäksi myöskin nykyaikaisten digitaalisten laitteiden helpon kytkennän. Kun kytket esim. Rotel A-14 vahvistimeen apple-tv:n ja kaiuttimet, sinulla on jokin Apple laite, kuten iPad, iPhone tai vaikkapa Macbook tai PC (iTunes ohjelmalla), niin et välttämättä muuta tarvitsekkaan. Rotel 14-sarjassa on takapanelissa usb-virransyöttö joten esimerkiksi Chromecast audion käytössä ei sille tarvitse vetää omaa virtajohtoa.

    Vahvistin, tarkemmin integroitu vahvistin, eli yksissä kuorissa oleva stereo- tai kotiteatterivahvistin sisältää sekä etuvahvistimen että
    päätevahvistimen. Etuvahvistimen tehtävä on vastaanottaa signaali ja syöttää se valitulla jännitteellä päätevahvistimelle joka vahvistaa
    signaalin ja syöttää virran kaiuttimelle jossa se jakosuotimen kautta liikkuu elementtiin ja muuttuu ilmanpaineeksi eli ääneksi/musiikiksi.
    Integroidun vahvistimen hyvä puoli on että se vie vähän tilaa ja on helppo käyttää. Marantz PM8006, Rotel RA-1592 ja Marantz PM-10
    ovat kolme hyvää esimerkkiä hienosti soivista integroiduista stereovahvistimista joissa on myös kattavat liitännät useimpiin käyttötarkoituksiin.

    Integrouidun vahvistimen yleisimmäksi rajoitteeksi on perinteisesti muodostunut suuremman tehon tarve ja sitä myötä vastaan tulee joko tilanpuute tai mahdottoman isoksi kasvava laite. Tämän lisäksi voivat yhden laitteen sisällä olevat komponentit käyttävät usein samaa
    virtalähdettä ja saattavat häiritä toisia komponentteja. Esimerkkinä analogisen stereovahvistimen sisälle sijoitettu D/A-muunnin on syytä eristää huolella etu- ja päätevahvistimesta jotta ne eivät toisiaan häiritse. Jos haluaa parasta äänenlaatua eikä millään rintamalla halua tehdä kompromisseja on usein järkevää miettiä erillistä etuvahvistinta ja päätevahvistinta. Silloin kaikki liitännät ja säädöt tapahtuu ensimmäisessä laatikossa, eli etuvahvistimesta. Siitä signaali kulkeutuu halutun tehoiselle päätevahvistimelle. Tällöin molemmilla laitteilla on ensinäkin oma virransyöttö joka vähentää mahdollisuuksia hurinoihin ja rajoitettuun dynaamiseen alaan. Tämän lisäksi jos etuvahvistimessa on D/A-muunnin niin se ei häiritse millään lailla päätevahvistimen toimintaa. Viimeisen viilauksen voi tehdä niin että hankkii kokonaan erillisen,
    ulkoisen D/A-muuntimen joka kytketään etuvavistimeen. Tällöin myös analoginen etuvahvistin on erotettu digitaalisesta D/A-muuntimesta
    jolloin päästään vielä puhtaampaan toistoon, lähemmäksi musiikkia. Erillis D/A-muuntimina mainittakoon esimerkiksi Marantz HD DAC1.
    Marantz hyödyntää tietouttaan niin että useimmat Marantz stereovahvistimet ovat täysin analogisia ja D/A-muuntimet ovat Marantz laitteissa sijoitettu cd- ja verkkosoittimiin. Tällöin saadaan puhtaampi toisto myös integroituun vahvistimeen. Esimerkkinä hulppeasta vahvistin/cd-soitinpaketista mainittakoon Marantz KI RUBY - setti joka on rajoitettu ja numeroitu juhlakalu.

     

    LIITÄNNÄT JA OMINAISUUDET

    Laadukkaasta av-vahvistimesta pitää tänä päivänä löytyä ns. äänenpurku häviöttömille ääniformaateille kuten Dolby ATMOS ja DTS:X. Lisäksi liitäntöjä on hyvä olla tarvittava määrä. Laitteessa tulee olla useampi hdmi-sisääntulo. HDMI- ulostuloja tulee olla vähintään yksi ja tuossa liitännässä on hyvä olla ARC-toiminto, jolloin samalla toiminnolla varustettu tv:si osaa mm. säättää vahvistimesi äänenvoimakkuutta samaa kaapelia pitkin, jota äänikin kulkee. Mikäli teet kotiteatterihuoneen, jossa sinulla on sekä televisio että myöskin videotykki, olisi hyvä että vahvistimessa olisi 2 x hdmi out, joista toinen on varattuna videotykille ja toinen televisiolle. Jotta av-vahvistin on kurantti myös tulevaisuudessa tulee sen osata kuljettaa myös 4k-standardin mukaista kuvaa (kaikki Marantz mallit). Koska Apple-tuotteet ovat myös tätä päivää on nykyaikaisessa av-vahvistimessa myös usb-liitäntä, jossa on tuki iphonea, ipadia ja ipodia varten. Useimmat av-vahvistimet sisältävät tarpeeksi liitäntöjä useimpien talouksien käyttöön ja nykytredien mukaisesti on viimevuosina av-vahvistimiin takapaneliin myös ilmestynyt
    phono-liitäntä levysoittimen kytkemistä varten.

     

    KOTIVERKKO

    Modernissa AV-vahvistimessa on myös verkko-ominaisuudet, jolloin voit toistaa musiikkia kotiverkostasi, AirPlay-laitteiltasi ja mm. ohjata niitä iOs-puhelimellasi (iPhone). Marantz AV-vahvistimet sisältävät mm. Spotify Connect, nettiradion, HEOS monihuonetuen, bluetooth yhteyden ja muut striimaustoiminnot. Nykypäivän laitteet tukevat langatonta yhteyttä mutta jos on mahdollista kytkeä laitteet piuhalla verkkoon on se
    aina toiminnaltaan varmempi vaihtoehto ja jouhevoittaa wifin käyttöä muissa kodin tarpeissa.

     

    TEHOT

    Vahvistimen järeys tulee suhteuttaa tilaan ja kaiuttimiin. Pienille jalustakaiuttimille (Bowers&Wilkins M-1tai 607) riittää hyvin slimline av-vahvistin, kuten Marantz NR1509 jos rakennetaan tv-ääntä/kotiteatteria tai Marantz PM5005 pientä stereolaitteistoa varten. Mikäli taas halutaan äänentoisto isompaan tilaan järeämmillä kaiuttimilla, niin kannattaa suunnata katse esim. Rotel RA-1592 tai Marantz Premium-sarjan malleihin, jotka soveltuva jo erittäin vaativallekin käyttäjälle. Kannattaa muistaa että vahvistimien watit ovat vähän niinkuin auton hevosvoimat ja jos kotona on esimerkiksi järeät lattiakaiuttimet jotka bassossa usein koituu hankalammaksi kuormaksi vahvistimelle niin tarvitaankin wattien/hevosvoimien sijaan pikemminkin vääntöä alarekisteriin. Tämä tarkoittaa sitä että (esimerkkinä perinteinen ab-luokan vahvistin joka on hyvin toteutettu esim. Rotel RB-1590) jos vahvistin tuottaa 8Ohmin kuormaan vaikka 100 wattia niin sen tulisi tuplata tehonsa kun kuorma puolittuu, eli 4Ohmin kuormaan tulisi tämä vahvistin tuottaa 200wattia, 2Ohmiin 400wattia ja jos vaan vahvistimen virransyöttö on kunnolla rakennettu niin saataisiin yhden Ohmin kuormaan 800 wattia. Kumminkin kun katsotaan vahvistimien tehontuottoa niin monet vahvistimet ei tuota enään tarpeeksi virtaa kahden ja yhden ohmin kuormaan. Tämä koituu mahdollisesti ongelmaksi jos käytössä on esimerkiksi Bowers & Wilkins 802D3 kokoinen referenssikaiutin jonka nominaalikuorma on 8 Ohmia mutta alimmillaan 2.6 Ohmia alarekisterissä. Tässä käytössä liian, virransyötöltään heiveröinen,  pieni vahvistin jaksaa soittaa diskanttia keskialuetta mutta ei jaksa toistaa kaiuttimen koko potentiaalista dynaamista rekisteria ja alasasti ulottuvaa bassoa.

    LUOKKA

    Vahvistimia tehdään muutamalla eri tekniikalla joista yleisimmät ovat; A-luokka, AB-luokka ja D-luokka. A-luokan vahvistimet vievät paljon sähköä, tuottavat vähän tehoa, kuumenevat parhaimmillaan kiukaan lämpöisiksi ja maksavat maltaita. Tämän lisäksi ääni on yleensä aivat jotain muuta. A-luokan laitteet tuottavat kokoajan koko virranantokykysä, eli ne käy "täysillä " koko ajan ja voimakkuudensäädin on ainoa joka hillitsee äänenvoimakkuutta. AB-luokan laitteessa vahvistin toimii A-luokassa tiettyyn pisteeseen asti (yleensä n.10-30% kokonaistehosta) jonka jälkeen se muuntuu B-luokaksi jossa virtaa kuluu sen mukaan miten paljon hanoja avataan. AB-luokka on yleisin perinteinen tapa rakentaa pääte ja se on hyvä kombinaatio äänenlaatua, tehoa, kokoa ja hintaa. D-luokkaa on jo pitkään käytetty subwoofer-vahvistimissa mutta on viimeisen kymmenen vuoden aikana muodostunut myös yleiseksi luokaksi varsinkin edullisemmissa vahvistimissa. D-luokan vahvistin on ns. modulipääte ja siihen on perinteisesti ollut kaksi vaihtoehtoa, joko HYPEX tai sitten ICEPOWER. Nämä toimivat hakkurivirralla jolloin laite ottaa virtaa silloin kun se sitä tarvitsee. Tämä on myös D-luokan akilleen kantapää koska kun virtaa ei tuoteta syntyy samantien valtava määrä säröä hyvin korkeille taajuksille (puhutaan sadoista kilohertseistä) mutta se vaikuttaa myös meidän kuulo-alueeseen. Tämä on yksi syy siihen miksi modulipäätteitä ei usein näe järeissä kokoonpanoissa koska se tekee diskantintoistosta kovan, lyttää äänikuvan ja bassoista tulee yksinuottisemmat ja pahimmillaan jää alin rekisteri puuttuumaan tai soi hiljaa. Tämä taas johtuu siitä että D-luokan vahvistin ei useimmissa tapauksissa tuota tarpeeksi virtaa alle 4Ohmin kuormaan. Subbareissa D-luokkaa käytetään vuorostaan sen takia että saadaan tiukka kontrolli bassoelementistä, vahvistin tuottaa nopeasti uutta sähköä ja saadaan paljon tehoa pieneen tilaan.

     

    Mikäli vahvistimen valinta vielä askarruttaa, niin neuvomme mielellämme lisää.

    info@idlounge.fi

    020 743 0070

     

     

  • Kotiteatterivahvistimen valinta (HUOM. englanniksi)

    Selecting Your Next AV Receiver by the Numbers

     

    If you're in the market for an AV receiver and don’t have much experience reading back panel specifications, you may find yourself looking at a spec sheet with numbers that might seem confusing. For shoppers who don't already have a solid grounding in home audio technology, reading these specifications to find the right component for them can be a struggle. With a little guidance, choosing a home theater receiver can be a simpler process. Here are some of the questions to ask when shopping for a potential receiver.

    Are there enough audio channels for an immersive experience?

    Audio channels send sound from the receiver to your speakers, so this figure is one of the most important to consider. Surround sound systems generally start at six channels, meaning you can put together a 5.1 speaker configuration that consists of center, left and right-channel speakers, two surround speakers and a subwoofer.

    Additional channels allow for more speaker connections, resulting in a more detailed and powerful sound with better dispersion throughout your viewing area. If your receiver supports object-based 3D-audio formats like Dolby Atmos or DTS X, you can enjoy an enhanced level of detail and precision with an arrangement that includes overhead speakers.

    A three-dimensional speaker and subwoofer configuration is a series of three numbers: speakers in the horizontal plane (center channel, surrounds, left and right speakers), subwoofers and height-channel speakers. Dolby Atmos can be accomplished with 5.1.2, 7.1.2, 5.1.4, 7.1.4 and 9.1.4 arrangements. If you’d like to listen to movies and TV with 3D audio detail, opt for a receiver that supports a 5.1.2 setup at minimum. If you’d like to add greater clarity and dimension with more height channels or subwoofers in the future, then pick an AVR with a few more audio connections to support the future build-out of your home theater.

     

    Can you hook up every component?

    Since the AV receiver is the center of your home theater, it should have sufficient inputs to support all of your components and media players. For the best picture and sound quality, the latest HDMI connections are profoundly important. HDMI inputs with High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) support ultra-high-definition video and the latest audio codecs. Without these inputs and digital copy protection, you might purchase an AVR that cannot display the picture quality promised by your TV, or might try and set up an Atmos speaker configuration but be unable to transfer that audio codec from your AVR to your speakers. In other words, it could be a huge waste of time and money.

    The more HDMI hookups you have available, the better equipped you are for adding on to the system in the future. Check out the wireless connectivity features as well — they'll come in handy if you plan to set up multi-room audio or stream music.

    Does your receiver have plenty of power?

    The power rating of a receiver is one of the most crucial indicators of performance, but it can also be a source of confusion since manufacturers may test power output in different ways. Generally speaking, greater wattage through each channel enables clearer sound. A major advantage of a higher rating is increased headroom, which means you won't lose subtle details to distortion at moments when a soundtrack becomes particularly loud and complex.

    If you do the math, you may find that the solution is a high-end receiver like the Marantz SR8012. This 11.2-channel receiver is built to offer top-quality sound and video for many years to come and features support for 3D audio, ultra-high-definition picture and wireless connectivity. With 205 watts of power-per-channel and eight HDMI inputs, home theater aficionados can count on making the most of their speaker arrangement with huge performance and exceptional clarity.

    To find the best AV receiver for you, browse the specifications of the full-range of Marantz AVRs.

  • Miten sijoitan kaiuttimet?

    MITEN SIJOITAN KAIUTTIMET HUONEESEEN

    Parhaatkaan äänentoistojärjestelmät eivät pääse oikeuksiinsa, jos sijoitus huoneessa on huonosti toteutettu. Optimaalisen sijoituksen tekeminen ei kuitenkaan ole vaikeaa oikealla tiedolla. Kun muutamat perusasiat ovat tiedossa on helppoa etsiä oikea sijoituspaikka oli kyseessä sitten pääkaiuttimet, subbari tai vaikka kokonainen kotiteatteri.

    Lähtökohtana kannattaa muistaa, että neliskanttinen huone on äänellisesti vaikea, ja samalla kannattaa muistaa että ei ikinä sijoita kaiuttimia tai kuuntelupaikkaa keskelle huonetta. Tämä johtuu siitä, että keskellä huonetta seisovat allot kohtaavat toisensa joka suunnasta ja kumoavat täten basson. Käytännössä tämä tarkoittaa että et kuule niin paljon bassoa kuin mitä pitäisi. Nyrkkisääntönä pidettäköön, että jaat kuuntelutilan kolmeen osaa. Tällöin sijoitetaan joko kuuntelupaikka tai kaiuttimet etäisyydelle joka on joko 1/3 tai 2/3 huoneen mitasta.

    Mitä enemmän etäisyyttä kaiuttimien ja etuseinän välissä on niin sen paremman/syvemmän äänikuvan järjestelmä (huoneheijastukset) tuottaa, ja täten äänentoisto muuttuu luonnollisemmaksi ja immersiivisemmäksi. Kuunteluetäisyys on hyvin järjestelmä-, huone- ja henkilöriippuvainen. Mitä lähempänä kaiuttimia istut, niin sen enemmän poistuu huoneen vaikutus ääneen. Tämä on syy miksi esimerkiksi studioissa istutaan hyvin lähellä kaiutinta. Jos kuuntelupaikka on kauempana niin silloin stereoiden luoma äänikuva suurenee ja huoneen tuoma vaikutus ääneen lisääntyy.

    Kaiutinsijoituksen yhteydessä puhutaan usein ns. kuuntelukolmiosta. Tämä tarkoittaa sitä että vasemman ja oikean
    pääkaiuttimen etäisyys on sama kun etäisyys kuuntelupaikalta kaiuttimelle. Tässäkin mielipiteet hieman eroaa, jotkut
    istuvat tasan kolmion kärjessä, jotkut tykkää olla hieman ulkona, ja esimerkiksi henkilökohtaisesti istun hieman äänikuvan
    sisällä, tämä tottumus tulee siitä että työskentelen äänentuotannossa ja haluan kuulla kaiuttimia enkä huoneakustiikkaavaikkakin istun akustoidussa studiotilassa.

    AKUSTIIKKA

    Laadukkaan äänentoiston saavuttamiseksi täytyy laitteiston ja huoneakustiikan olla kohdallaan. Autamme mielellämme myös talosi/kuunteluhuoneesi akustoinissa. Hyvä akustointi luo mukavuutta kaikkiin arkiaskareisiinkin ja nykypäivänä löytyy myös hyvin tyylikkäitä akustointiratkaisuja. Klikkaa tästä IDloungen akustointivalikoimaan.

    Mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset lisäapua, niin autamme mielellämme: info@idlounge.fi 020 743 0070

  • Subwoofer tietoutta

    Subwooferin tarkoitus hifi-laitteistossa / kotiteatterissa on toistaa ääniala, jota pääkaiuttimet eivät kykene toistamaan. Laadukkaan subwooferin ei siis ole tarkoitus ns. korostaa matalia ääniä, vaan toistaa ne taajuudet, joihin muut kaiuttimet eivät kykene esim. elementtien ja kotelon kokorajoitteiden takia. Sen lisäksi, että hyvä subwoofer parantaa ja ulottaa bassotoistoa matalammalle se myös oikein säädettynä ikään kuin luo pohjan muulle äänialalle ja parantaa huomattavasti mm. tilavaikutelmaa ja tasapainottaa toistoa kauttaaltaan. 

    Useimmat hifi- ja kotiteatterikäyttöön tarkoitetut subwooferit ovat aktiivisia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että ne pitävät sisällään oman vahvistimen sekä äänensäätömahdollisuudet, kuten äänentason sekä jakotaajuuden säädön. Passiiviset ratkaisut ovat harvinaisempia ja ne ovat useimmiten tarkoitettu toimimaan osana juuri tiettyä laitteistokokonaisuutta, johon niiden toisto on jo tehtaalla valmiiksi sovitettu.

    Subwooferin säätäminen:

    1. Jakotaajuus.

    Aktiivisessa subwooferissa on useimmiten säädettävä jakotaajuus. Käytännössä tämä tarkoittaa taajuutta, josta alkaen subwoofer alkaa toistaa alaspäin. Koska yleensä pyrkimys ei ole korostaa bassotoistoa, vaan jatkaa sitä siitä mihin pääkaiuttimet lopettavat, oikea jakotaajuus löytyy yleensä aluuelta, johon pääkaiuttimet matalimmillaan pystyvät toistamaan. Mikäli pääkaiuttimet toistavat esim. 60Hz asti kannattaa jakotaajuus asettaa suurinpiirtein niille nurkille. Joissakin kotiteatterivahvistimissa on itsessään jakotajuuden säätö subwoofer-kanavaa varten. Tällöin säädön voi jättää vahvistimen hoidettavaksi. Tällöin tulee kuitenkin huolehtia, että subwooferin vahvistimen jakotaajuus on säädetty toimimaan alueella, jota kotiteatterivahvistin säätöjensä puolesta subwooferille syöttää.

    2. Taso

    Koska bassotoiston ei ole tarkoitus olla korostunut, vaan tasapainossa muun äänen kanssa tulee bassotoiston taso säätää oikein. Tämä onnistuu esim. hankkimalla testitilevyn, joka pitää sisällään eri taajuuksia, mutta harjaantunut korva osaa säätää bassotoiston sopivalle tasolle myös tuttujen musiikki-levyjen kanssa. Bassotoiston on tarkoitus olla napakka, iskevä, eikä sen tule peittää alleen muita taajuuksia.

     

    Mikäli subwooferin säätäminen / hankinta vielä askarruttaa sinua. Voit kysyä apuamme, niin neuvomme lisää.